CLIMATONIC : FLOATING LANDSCAPE
21 January – 15 April 2022
Opening: Friday, 21 January, 18 – 21 h
KANG CONTEMPORARY
Lindenstraße 90 I Mendelssohnplatz
10969 Berlin, Germany
+49 (0)30 920 322 39
contact@kang-contemporary.com
Opening hours
Tue – Fri 14 -18h, Sat 14 – 20h and by appointment
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Press text (en)
It was her own earthquake experience, in Athens in 2013, that led Jeongmoon Choi to engage artistically with the doctrine of the construction of the earth’s crust, tectonics.
Choi has also devoted herself to this theme for her exhibition at KANG Contemporary. The artist has not only developed a new installation, but has also created a new term: The portmanteau word „Climatonic,“ which Choi composed from the English-language terms for „climate“ and „tectonics,“ names the largely still unnoticed phenomenon of the influence of plate tectonic processes on the climate, through continental drift.
Choi’s exhibition „Climatonic: Floating Landscape“ makes these earth and climate movements visually and physically tangible, so that one can trace them with one’s own body: the light installation „Floating Landscape,“ which consists of many colored, elastic threads and traverses the room, imagines and symbolizes the shifts of the earth’s plates in a wave-like manner, similar to a vector graphic. The work is based on scientific records of seismic movements near Japan – the group of islands neighboring Korea, where three earth plates cross.
By using UV rays as the source of the light that makes the accurately stretched threads visually stand out even in the dark, Choi, who originally comes from a painting background, treads the borderline between spatial drawing and light art. What emerges are sensual effects between two-dimensional recording and its three-dimensional interpretation.
In addition to „Floating Landscape“, which also radiates out into the urban space through the gallery’s window front and, especially at dusk and in darkness, also develops its own effect from the outside, Jeongmoon Choi shows a number of works in the upper area of KANG Contemporary, some of which seem two-dimensional at first glance: Here, for example, we are dealing with tectonic impacts drawn as notations or wall objects in which strictly vertically arranged threads in the form of obviously overloaded barcodes tell of the (in)legibility of human memories of natural disasters.
Photo: Sarah Khosrawi
Press text (de)
Es war ein eigenes Erdbebenerlebnis, 2013 in Athen, das Jeongmoon Choi dazu brachte, sich künstlerisch mit der Lehre vom Bau der Erdkruste, der Tektonik auseinanderzusetzen. […]
Auch für ihre Ausstellung bei KANG Contemporary widmet sich Choi dieser Thematik. Die Künstlerin hat dabei nicht nur eine neue Installation entwickelt, sondern gleich auch einen neuen Begriff entworfen: Das von Choi aus den englischsprachigen Bezeichnungen für „Klima“ und „Tektonik“ zusammengesetzte Kofferwort „Climatonic“ benennt das weitgehend noch unbeachtete Phänomen der Beeinflussung des Klimas durch plattentektonische Prozesse, durch den Kontinentaldrift. […]
Chois Ausstellung „Climatonic: Floating Landscape“ macht diese Erd- und Klimabewegungen visuell und körperlich erfahrbar, sodass man sie mit dem eigenen Körper nachspüren kann: die aus vielen farbigen, elastischen Fäden bestehende, den Raum durchziehende Lichtinstallation „Floating Landscape“ imaginiert und symbolisiert wellenförmig, ähnlich einer Vektorgrafik, die Verschiebungen von Erdplatten. Grundlage für die Arbeit sind wissenschaftliche Aufzeichnungen von seismischen Bewegungen bei Japan – der Korea benachbarten Inselgruppe, bei der sich drei Erdplatten kreuzen. […]
Dadurch, dass die ursprünglich aus der Malerei kommende Künstlerin als Quelle des Lichtes, das die akkurat gespannten Fäden auch im Dunklen visuell hervortreten lässt, UV-Strahlen benutzt, beschreitet Choi das Grenzgebiet zwischen Raumzeichnung und Lichtkunst. Was dabei entsteht, sind sinnliche Effekte zwischen zweidimensionaler Aufzeichnung und deren dreidimensionaler Interpretation. [..]
Zusätzlich zu „Floating Landscape“, das durch die Fensterfront der Galerie auch in den städtischen Raum ausstrahlt und insbesondere in der Dämmerung und bei Dunkelheit auch von außen eine eigene Wirkung entfaltet, zeigt Jeongmoon Choi im oberen Bereich von KANG Contemporary eine Anzahl teils auf den ersten Blick zweidimensional scheinender Arbeiten: hier handelt es sich etwa um als Notationen gezeichnete tektonische Stöße oder um Wandobjekte, bei denen streng vertikal angeordnete Fäden in der Form von offensichtlich überfrachteten Barcodes von der (Un-)Lesbarkeit menschlicher Erinnerungen an die Naturkatastrophen erzählen.
Text Martin Conrads